BLACK FRIDAY 2022 – jak się nie nabrać?
Już w ten piątek 25 listopada 2022 r. będzie długo wyczekiwany- Black Friday, czyli dzień, w którym sklepy organizują wyprzedaże swoich magazynów. Z założenia w tym okresie powinniśmy „ustrzelić“ prawdziwe okazje cenowe.
Niestety wg raportu Deloitte obniżki Black Friday w 2021 r. wyniosły zaledwie 3,6%. Blisko 60% sklepów internetowych, nie zmieniło wcale cen.
Obecny kryzys geopolityczny i wysoka inflacja sprawiają, że znalezienie prawdziwej promocji jest bardzo trudne. Wielu kupujących oczekuje z niecierpliwością na Black Friday 2022, aby kupić potrzebne produkty i przy okazji zaoszczędzić. Znaczna część klientów szuka promocji Black Friday przez internet. Niestety historia pokazała, że wiele promocji było fałszywych. Duża część sprzedawców ucieka się do nieuczciwych praktyk, narażając kupujących na straty.
Jak podczas Black Friday 2022 odnaleźć prawdziwe okazje i bezpieczenie kupić produkty przeczytasz w poniższym artykule.
Unijna dyrektywa Omnibus a Black Friday 2022
W celu zapewnienia przejrzystości promocji Unia Europejska wprowadziła dyrektywę Omnibus.
Niestety w Polsce i w kilku innych krajach UE, dyrektywa Omnibus nie została jeszcze wprowadzona.
Znaczna większość zapisów w dyrektywie Omnibus dotyczy tych przedsiębiorców (sprzedawców), którzy dokonują sprzedaży na odległość jako e-sklep czy też poza lokalem przedsiębiorstwa (sprzedaż na różnych pokazach czy też targach).
Dzięki nowym przepisom zawartych w dyrektywie Omnibus, sprzedawcy muszą informować o najniższej cenie danego produktu czy też usłudze, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Natomiast jeżeli produkt czy też usługa została wprowadzona do sprzedaży w okresie krótszym niż wskazane 30 dni, podana będzie cena, jaka obowiązywała w okresie od dnia startu sprzedaży do dnia wprowadzenia promocyjnej ceny.
Dzięki tym zapisom kupujący będzie widział, czy cena, która jest przed obniżką, nie została specjalnie podwyższona a za chwile „promocyjnie“ obniżona.
Black Friday 2022 a historia cen
Czy te ceny nie są naciągane?
Na szczęście praktycznie każdy z nas posiada smartfon z dostępem do internetu i w ciągu zaledwie kilku chwil może sprawdzić ceny danych produktów. Niestety bardzo często okazuje się, że podczas trwania Black Friday część sprzedawców manipuluje cenami. Ceny są sztucznie podwyższane na kilka dni przed tak, aby w okresie Black Friday „mocno” je obniżyć. Sam osobiście korzystam z porównywarek Ceneo.pl, oraz Skapiec.pl, które umożliwiają sprawdzenie historii cen produktów. W jaki sposób to działa? Dla przykładu posłużę się telefonem Apple iPhone 14 w porównywarce Ceneo.
Wchodzimy na stronę Ceneo.pl i wpisujemy w wyszukiwarkę iPhone 14. Po wyborze konkretnego modelu klikamy na ikonkę z wykresem: Historia Cen (można zalogować się za pomocą FB).
Na wykresie widać cenę produktu, która w okresie 11.09 -11.10 wynosiła 6499 zł. Aktualna cena to 6999 zł, czyli 500 zł więcej niż jeszcze miesiąc temu. Pytanie, jaka będzie promocja na ten telefon podczas Black Friday 2022?
Black Friday 2022 a ustawianie powiadomień o cenach
Jak już kiedyś wcześniej pisałem, nie lubię impulsywnych zakupów (zwłaszcza tych na większą kwotę). W momencie jak już muszę zrobić większe zakupy, to rozkładam je w czasie i zanim dokonam zakupu, kilkukrotnie się zastanawiam czy na pewno ten zakup jest mi niezbędny. Jak już uznam, że muszę dokonać tego zakupu to oczywiście szukam tam, gdzie jest najtaniej. A jeżeli mogę jeszcze chwilę poczekać z tym zakupem, to ustawiam sobie Alert Cenowy. Zarówno Ceneo, jak i Skąpiec, mają taką funkcję jak: Alert Cenowy.
Na czym polega taki Alert Cenowy? Po wybraniu danego produktu ustalamy wartość, za jaką jesteśmy w stanie kupić dany produkt. Jeżeli któryś ze sprzedawców będzie sprzedawał ten produkt w tej cenie, wówczas otrzymasz komunikat o tej cenie. Oczywiście wartość oczekiwanej ceny, za jaką jesteś w stanie kupić ten produkt, nie może odbiegać od aktualnych realiów. Nikt przecież nie sprzeda nam najnowszego modelu iPhona za 1000 zł.
Zaufane Opinie
Pierwszy raz widzisz ofertę danego sklepu i nigdy wcześniej takiego sklepu/sprzedawcy nie widziałeś- czy jest on wiarygodny?
W momencie, kiedy chcę skorzystać po raz pierwszy z danego sklepu internetowego, który nie jest mi znany, staram się zawsze sprawdzić jego wiarygodność. W porównywarkach Ceneo jak i Skąpiec mogę sprawdzić opinię osób kupujących i ocenę sklepu.
Oczywiście w Allegro, też można sprawdzić opinię danego sprzedawcy i opinię co do jakości oferowanego produktu.
Ochrona Kupujących przed nierzetelnym sprzedawcą
Niestety czasami zdarza się, że pomimo naszego wcześniejszego sprawdzenia danego sprzedawcy nie wywiąże się on z transakcji. Sprzedający wyśle nam nieprawidłowy produkt (niezgodny z opisem) lub też wcale nie wyśle produktu. Co wtedy zrobić, jak odzyskać pieniądze? Czy jako kupujący mamy jakaś ochronę?
Oczywiście, że TAK. W erze, kiedy e-handel z roku na rok ma większe obroty, rynek dostosowuje się i wprowadza różnego rodzaju programy ochrony kupujących.
Korzystając z Ceneo, dany produkt można kupić za pomocą opcji – Kup Teraz. Taka opcja zakupu daje gwarancję, że nie stracisz pieniędzy, nawet gdy sklep nie wywiąże się z umowy. Wystarczy zgłosić taką sytuację do Ceneo.pl, a serwis zwróci 100% poniesionych kosztów (dotyczy produktów do 10 tys. zł).
Dobrze rozbudowaną ochronę kupujących ma także Allegro. Aktualna nazwa Programu Ochrony Kupujących to Allegro Protect. Jeżeli mamy zastrzeżenia do transakcji można to od razu zgłosić do Allegro, które pomaga w rozwiązywaniu problemów.
Ochronę kupujących mogą też świadczyć różne firmy zewnętrzne, które chronią kupujących przez nierzetelnym sprzedawcą, ale również pozwalają na zapłatę za towar z „opóźnieniem“, a nawet płatność w ratach.
Jednym z przykładów takiej firmy jest firma PayPo.
PayPo to bezpieczna i wygodna metoda płatności, dzięki której jeszcze przed opłaceniem zakupów, można otrzymać produkty, sprawdzić je i zdecydować, czy chcemy je zatrzymać. W przypadku dokonania zwrotu kupionych produktów płatność za nie w systemie PayPo zostanie anulowana i klient nie będzie musiał ponosić żadnych kosztów zakupu. Chroni go także Gwarancja Ochrony Kupującego, która umożliwia mu ubieganie się o rekompensatę w sytuacji, jeśli zamówiony produkt by do niego nie dotarł.
Kilka razy zdarzyło mi się otrzymać produkt, który odbiegał od opisu, wówczas zawsze w pierwszej kolejności zgłaszałem ten fakt do sprzedawcy. Jeżeli nie udało mi się dojść do porozumienia ze sprzedającym, wówczas dopiero zgłaszałem to np. do Allegro czy też Ceneo. Każdemu sprzedającemu zależy nam tym aby być dobrze ocienianym w takich programach (konkurencja na rynku jest duża). A nie zawsze te kilka złotych ma znaczenie w momencie zakupu, jeżeli opinia na temat samego sprzedawcy jest słaba.
PODSUMOWANIE
Niestety na promocje Black Friday 2022 trzeba uważać. Z jednej strony trzeba uważać na fałszywe promocje cenowe, sztucznie zawyżone ceny, aby pokazać obniżki. Z drugiej strony trzeba uważać na oszustów, którzy mogą stworzyć fałszywe sklepy, gdzie zapłacimy za towar, którego nigdy nie otrzymamy.
Zakupy podczas promocji Black Friday to nie tylko ten jeden piątek w roku w którym możesz zrobić zakupu. Przed nami jeszcze promocje Black Week oraz Cyber Monday.
Jesteś zainteresowany/a wyliczeniem swojej zdolności kredytowej, to zapraszam do kontaktu lub prześlij dalej jeśli uważasz, że warto. :)?
Warto również przeczytać inne wpisy z tej serii: